Organisatie en thuisblijven

Organisatie en thuisblijven

Bekijk andere artikels

Organisatie en thuisblijven

De prestaties van de organisatie behouden terwijl u thuisblijft.

 

De coronacrisis heeft de manier waarop we werken sterk veranderd. ‘Social distancing’ en reisbeperkingen beïnvloeden de processen, de vergaderingen en de werkplekken in een organisatie.

 

De onmiddellijke nood om met de lockdown om te gaan, verandert geleidelijk aan in bedrijfscontinuïteit onder nieuwe omstandigheden. Het einde is nog niet in zicht en de focus verschuift naar een ‘next normal’.

 

Nieuwe manieren van werken schieten als paddenstoelen uit de grond. Vele collega’s werken momenteel van thuis uit in plaats van op kantoor te zitten. Uitbraken, afsluitingen en heropeningen sturen continu de gezondheids- en veiligheidsnormen, waardoor de aanbevelingen van de ene week de regels van de vorige week vervangen.

 

Zo goed als alle organisaties maken een periode van snelle, grootschalige verandering door. Toch zijn er maar weinigen die de tijd gehad hebben om boeken over change management te raadplegen. Het is leren door te doen en doen door te experimenteren.

 

Veiligheidsgordels vast alstublieft! De uitvoering moet namelijk snel gebeuren, heel snel. We nemen meer risico’s omdat we simpelweg geen tijd hebben om over elke beslissing twee keer na te denken. We vliegen handgeschakeld omdat de automatische piloot maar weinig nut heeft in deze stormachtige omstandigheden.

 

Onze bedrijven zijn op een proefondervindelijke methode aan het reorganiseren. We voelen en reageren. We passen aan, zetten terug en doen alles weer opnieuw.

 

Ondertussen wordt leiden vanop afstand de norm, niet de uitzondering.

 

Hoe houdt u de kwaliteit van de veranderingen bij? Hoe zorgt u ervoor dat een snelle reactie op het ene gebied niet leidt tot conflicten op een ander gebied? Hoe houdt u de algehele gezondheid van uw bedrijfsactiviteiten in de gaten?

 

Traditionele performance management cockpits controleren de resultaten. Resultaten zijn echter de gevolgen van gedrag, en niet alle vormen van zakelijk gedrag zijn even goed. De inzet van de medewerkers en het krampachtig ondernemen van actie kunnen u in tijden van crisis overeind houden, maar op de lange termijn kunnen ze ondoeltreffend blijken.

 

Uw medewerkers zijn de eersten die merken waar de vele initiatieven en nieuwe manieren van werken botsen of waar ze tussen twee stoelen in de as zitten.

 

Nieuwe strategieën kunnen in strijd zijn met het oude beleid. Oude documentatiepraktijken kunnen oproepen tot snelle reactie voorkomen. Nieuwe veiligheidsprocedures worden niet ondersteund door het bestaande systeem. De bewezen logica kan achterhaald zijn. Beslissingspraktijken kunnen de uitvoeringscapaciteit doen afnemen. Huidige teamstructuren kunnen onproductief blijken. Organisatiekritische competenties van gisteren kunnen morgen irrelevant zijn. Isolatie en angst voor werkloosheid kunnen ongewenst collegiaal gedrag uitlokken. Kortom, de lijst van mogelijke organisatorische knelpunten is eindeloos.

 

Om uw organisatie gezond te houden, moet u vroegtijdige signalen van organisatorische scheuren in de gaten houden om te voorkomen dat ze uitgroeien tot grote breuklijnen op het gebied van effectiviteit.

 

Vroeger zou u zelf een kijkje gaan nemen of zou u interne verkenners of externe consultants sturen om situatierapporten te maken.

 

Nu werkt een groot deel van de organisatie vanuit villa’s en appartementen verspreid over de hele wereld. ‘Social distancing’ en reisbeperkingen zullen waarschijnlijk nog geruime tijd deel uitmaken van de vergelijking.

 

Daarom moet u nu nieuwe manieren vinden om de gedragsindicatoren, die de duurzame prestaties en betrokkenheid op lange termijn stimuleren, in kaart te brengen.

 

Regelmatig online controleren kan een deel van het werk doen. Maar het tijdrovende karakter, de vooringenomenheid en het gebrek aan overzicht zullen het uitzicht vertroebelen. In plaats daarvan kunt u beter op zoek gaan naar een digitale oplossing die snel elke uithoek van uw organisatie kan bereiken en die systematisch inzicht kan geven in het gedrag van de organisatie.

 

Anders kan het zijn dat u in de nasleep van deze crisis uiteindelijk het bloeden hebt kunnen stoppen terwijl u de patiënt verloren bent.

 

Copyright struqtures® 2020